Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

onsdag, februari 22, 2006

Konstiga figurer

Jag började just fundera på de där konståkningsfigurerna, ni vet de som de brukar göra som trippel, dubbel och kvadruppel och som man aldrig ser skillnad på (inte jag i alla fall). Egentligen har man ju bara hört kommentatorerna säga det men man vet inte riktigt vad de säger, eller rättare sagt hur det stavas. Ungefär som när man var liten och hörde Abba-låtar på engelska utan att kunna engelska och trodde de sjöng konstiga saker som "pirju pirju" och sånt. Nu har jag i alla fall kollat upp vad figurerna heter och det är Salchow, Toelopp, öggel, Flip, Lutz och Axel. Det finns också några nybörjarfigurer som heter Köttbullen, Piruett på två ben, Tuppen och Flygskär. Låter som om namnen blir stiligare med svårighetsgraden helt klart...
Jag försökte mig i alla fall på vad jag tror är Flygskär och tittade mig i spegeln. Det var helt klart något som fattades. Paljettklänningen kanske?

4 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home