Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

fredag, februari 17, 2006

Nytt spännande ord

Jag hinner inte blogga i veckorna (för mycket vin, choklad och goda middagar om sanningen ska fram, jag borde nog lägga in mig på hälsohem) så nu när helgen kommer har man massor att skriva om. För inte kan man låta bli att kommentera en sån sak som det nyinförda ordet i Svenska Akademins Ordlista: snippa. GP hade ett helt uppslag om det idag och som den lingvistiskt intresserade jag är så läste jag om hur fantastiskt det här var, att man äntligen fått ett ord för detta så att man slipper säga framstjärt, vilket visserligen är ett argument jag kan köpa till 100%. Förundrad är jag dock över att man tar ett ord helt ur luften och tror att folk ska börja använda det bara för att man tar med det i ordlistan. Eller har jag missat något? Finns det någon som använder detta ord?

5 Comments:

  • At 17 februari, 2006 22:50, Blogger Rex said…

    Det är tur att man har veckorna så man kan vila upp sig efter helgerna

     
  • At 18 februari, 2006 13:09, Blogger Maria said…

    Här sitter jag med migrän och upplever det rakt motsatta. Ni har ingen ledig plats på ditt jobb, det verkar lugnt och skönt :)

     
  • At 19 februari, 2006 00:09, Blogger Pia-Pralin said…

    hihi.... framstjärt.....låter roligare än snippa....hihi... vilket ämne att lägga en helsida om :-)

     
  • At 20 februari, 2006 21:24, Blogger Maria said…

    G-P går mer och mer mot kvällstidningsupplägget, men icke desto mindre är det en bra tidning.

     
  • At 22 mars, 2006 23:53, Anonymous Anonym said…

    Ja, alltså snippa har funnits ett tag. Svenska Akademin tar bara med ord som är någorlunda vanliga i svenska språket i sin ordlista. Det var någon som kom på det som ett mer jämställt alternativ för flera år sen, och jag har hört att det används på vissa dagis och så vidare.

    Det måste helt enkelt ha blivit tillräckligt vanligt i språket för att SAOL ska ha tagit med det, det är trots allt bara en lista över ord som används i Sverige...

     

Skicka en kommentar

<< Home