Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

tisdag, februari 28, 2006

Massor av steg

Idag har jag gått 12838 steg. Hittills. Det råder steghysteri på jobbet (eller rättare sagt hos min konsultarbetsgivare) - vi har en stegtävling, där alla utrustas med stegräknare och uppmanas att registrera antal steg varje dag på en site. Vi är uppdelade i lag och bästa laget då de fyra veckorna är över kan vinna en middag på restaurang. Dessutom lottas en massa härliga priser ut. Eftersom jag var med i en sån här tävling även förra våren så ser jag framför mig fyra veckor med:
- Ont i benet
- Ständiga tvångstankar på hur man kan göra steg: i hissen, då man diskar, då man inte kan gå ut, då man varit ute en fredag/lördag och ska ta sig hem i högklackat (inte vill man ta taxi när man kan få kanske 5000 steg på att gå hem), då man jobbar - det gäller ju att ta extrapromenader, gå i trappor och sånt, då man väntar på bussen (varför inte gå en liten runda under tiden), då man kommit hem kl 10 på kvällen och inser att man borde ha några tusen steg till...
- Ständiga inloggningar på tävlingssiten för att kolla ställningen och hur man ligger till inom laget, det är nog så viktigt.
- Ständiga diskussioner om taktik, vilket alias som är vem i tävlingen, hur många steg olika personer får för samma sak, orättvisa regler (man får bara 2700 steg för en halvtimmes övrig motion men c:a 5000 på att springa) och hur gör de som får över 30000 steg om dagen?
- En stackars sambo som utan att ha valt det måste leva med detta i fyra veckor.
- Många, många blickar på stegräknaren.
- En onormal tävlingsinstinkt.
- Och sist, men inte minst, och definitivt bäst: Mycket motion.