Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

lördag, mars 04, 2006

Befogad lathet

Idag skulle jag vilja passa på att informera om något som heter Spondartrit, något som 1% av befolkningen har diagnostiserat men som jag misstänker att många fler har utan att veta om det. Jag hade det i 16 år utan att veta att något låg bakom det onda som i perioder kom i mina axlar, nacken, ländryggen och strålade ut i benet, som ischias ungefär. Dessutom stelhet och trötthet i kroppen på morgonen. Känner du igen symptomen kan det vara värt att kolla upp, jag har varit på två dagars patientskola denna veckan där många hade haft problem i över 10 år utan att veta vad det var. Bästa medicinen är att röra mycket på sig. Jag har vant mig för längesen vid det här och hör till dem som är lindrigast drabbade, så nu tycker jag att jag äntligen fått något att skylla på när jag inte orkar gå upp på morgonen och när jag bara känner mig allmänt lat =)

2 Comments:

  • At 05 mars, 2006 16:10, Anonymous Anonym said…

    Hej Maria,

    Vilket bra tips!!! Behöver verkligen träna på att vara lat. Vill höra mer från dina två dagar som patient.
    Känner mig väldigt "lat" idag efter en mycket rolig 40-årsfest igårkväll. Tema "Lilla Huset på Prärien".
    Kram på dig! /Jenny R

     
  • At 05 mars, 2006 18:51, Blogger Maria said…

    Låter skoj, finns det månne någon bild på dig i knytbandshatt och korkskruvar =)?
    Ska definitivt rapportera, det var väldigt givande och jag fick väldigt bra tips på övningar och sånt. Mycket åt yogahållet :)
    Kram!
    /Maria

     

Skicka en kommentar

<< Home