Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

måndag, januari 02, 2006

Var går pizzagränsen?

I Östersund så har de en jättegod pizza som är halvinbakad (kallas även båtinbakad) och med oxfilé och bearnaisesås. Och då är det inte sån bearnaisesås man får på pizzorna i Göteborg, inget pulver, utan riktig bearnaisesås som läggs på efter det att pizzan tagits ur ugnen. Det är supergott. Sån här pizza kan man även få i Dalarna har vi märkt då vi stannat några gånger på vägen hem. Men alltså inte i Göteborg. Så nu undrar jag - var går den geografiska gränsen för de här halvinbakade oxfilépizzorna med riktig bearnaisesås och riktig oxfilé?

7 Comments:

  • At 03 januari, 2006 00:23, Blogger Rex said…

    De tar med sig Pizzagränsen. Jag vet för vår Pizzeria har bytt ä'gare flera gånger och det varierar kraftigt i smak & konsistens kan jag intyga.
    Goooood fortsättning

     
  • At 03 januari, 2006 07:55, Blogger Frk Fleggman said…

    God fortsättning Iaia! Har inget bra svar på var pizzagränsen går, men det är mycket som inte finns i Göteborg som man kan hitta i övriga Sverige. Allt enligt min bästis som flyttade till Götet för 15 år sen och fick en smärre kulturchock.

     
  • At 03 januari, 2006 10:53, Blogger Drysen said…

    Gott nytt år! :)

    Har aldrig ätit bearnaiesås pizza dom brukar vara för dyra för min ekonmi. Men jag tror gränsen går av ägarens ekonomi.

     
  • At 03 januari, 2006 21:11, Blogger Maria said…

    Nja, jag köper inte era svar riktigt. Allt pekar på att gränsen är geografisk för de här pizzorna. Min sambo som är uppväxt med dessa pizzor har inte heller sett det söder om Dalarna. Och vad gäller Göteborg så tycker jag snarare att problemet är det omvända, det finns så mycket så man inte hinner med allt :)
    Drysen - om det är pulverbearnaisesås på Blekingepizzorna så har du inte missat något alls. Om det är den goda båtinbakade varianten så be dem skicka räkningen till mig, för den måste du bara testa :)

     
  • At 03 januari, 2006 23:21, Blogger Roger said…

    Oj nu blev jag hungrig :)
    Och gott nytt år!

     
  • At 05 januari, 2006 21:53, Blogger Pia-Pralin said…

    jooooo, det fanns i alla fall, på Pizzabutiken vid 6:ans ändhållplats i Guldheden :-) Fast det är ju 7 år sedan jag flyttade därifrån.... Finns i Stockholm i alla fall, kallas för ubåt här om jag inte minns fel :-) Lycka till i ditt pizzaletande

     
  • At 06 januari, 2006 22:03, Blogger Maria said…

    Kan du tänka dig - 6:an går inte upp i Guldheden längre (bara till Wavrinskys plats)! Men jag tror jag vet var du menar så jag kolla upp det någon gång, bor inte så långt därifrån. Fast jag tvivlar på att det är riktig bearnaisesås :)

     

Skicka en kommentar

<< Home