Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

söndag, december 18, 2005

Ovälkommet i brevlådan

Så har man då gjort en veckorensning av posten och har ni tänkt på vad mycket gratistidningar man får som man inte vill ha, förutom all reklam då? Visst kan man bara slänga dem och inte bry sig som man gör med reklamen, men problemet är ju att man känner att man måste gå igenom dem för man är rädd att missa något. Dessutom ligger de och dräller för man vågar inte slänga dem ifall man händelsevis får användning för informationen. Följande tidningar kommer till oss med jämna mellanrum utan att jag bett om någon av dem:

* Regionnytt, en omåttligt trist tidskrift som handlar om Västra Götalandsregionen och sjukvården. Det brukar t ex finnas bilder på alla regionråden.
* Vårt Göteborg, som handlar om vad som händer i Göteborg, alltifrån förskoleköer till spårvagnsförares situation. Brukar också innehålla en liten "Det händer i Göteborg" där man kan få reda på intressanta konserter och events den närmaste tiden. Om man är pensionär.
* Linnéstaden - information från stadsdelsnämnden. Också om förskoleköer.
* Buffé från ICA - alltså jag älskar recept och att laga mat och tycker Buffé är jättebra, men det blir ett stressmoment när de bara samlas i tidskriftssamlaren utan att man hinner gå igenom dem.
* Svensk Golf, som bara påminner om mitt misslyckade försök att ta grönt kort, och som min sambo ändå får ett ex av. Dessutom har jag lagt ner golfen.
* Shortcut. Jag känner mig inte riktigt som en karriärmänniska och har snarare problem med för stort nätverk än för litet (det är stressande med många ytliga kontakter).
* Jusek-tidningen. Som fokuserar på jurister och deras problem. Jag är inte jurist.
* Amos från Svenska Kyrkan. Visst, en jättebra tanke med en tidning om livskvalitet, men jag hinner aldrig läsa den ändå.
* Informationsblad från två av Svenska kyrkans församlingar som ligger precis här. Det är bara den ena som jag går till någon gång om året.