Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

tisdag, oktober 04, 2005

Nostalgi

Idag har varit en i största allmänhet bra dag som inte lämnar så mycket att skriva om mer än att vädret har varit härligt föredömligt för oktober och att jag åt en god middag med en god vän på en trevlig båt i stan, och sedan promenerade hem i den mörka, nästan ljumna höstkvällen. Fler såna tack!

För att riktigt gotta mig denna kväll, inför en vinylfest som jag ska ha på lördag, så kollar jag upp topp-10 på Trackslistan för 20 år sedan, och så här såg den ut den 28 september 1985 (källa http://www.sr.se/p3/topplistor/tracks/):

10. King - Alone without you (hm vad är detta? Har jag glömt en 80-tals-låt?!?)
9. Depeche Mode - It's called a heart (åååh - den hade jag glömt! Jag hoppas de kommer till Ullevi!)
8. Gary Moore - Empty Rooms (Vilken röst...minns mycket väl videon i "Bagen" med Cia Berg...)
7. Diana Ross - Eaten Alive (har lämnat mig oberörd men jag minns den)
6. Falco - Rock me Amadeus (väntar bara på att någon ska göra en cover på denna)
5. Stevie Wonder - Part time lover (är den bra eller är det bara jag som har minnen och blir nostalgisk?)
4. Heart - What about love (låten som Roxette blev anklagade för att planka med Listen to your heart och visst ligger det något i det)
3. Bryan Adams - Heaven (smälter i munnen som förstklassig årgångs-Valhrona-choklad från en och samma ranch, i Trinidad. Sån där riktigt dyr choklad. Vet inte hur det smakar men jag vet hur Bryan Adams låter...och den här låten är en av mina absoluta favoriter)
2. Bad Boys Blue - You're a woman (underbara killar, vad hände med dem?)
Och så har vi....tam tam ta!
1. John Parr - St Elmos Fire (den här är bra men har han inte lite tråkig röst?)

Hade det varit ett år senare hade jag nog kunnat dyka ner i min sockerlåda full med gamla inspelade Tracks och även lyssna på listan, men det enda bandet jag hade från 1985 spelade jag över på 90-talet och jag har ångrat det bittert...

Saknade svenska band på denna listan och letar vidare...