Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

söndag, januari 08, 2006

Let's Dance

Jag har fått ett nytt favoritprogram i TV: Let´s Dance. Vilken härlig underhållning att se en TV-meteorolog susa fram över valsgolvet eller en sportjournalist dansa stel cha-cha. De bjuder ju verkligen på sig själva! Just de två danserna som var med i premiärprogrammet i fredags har jag själv prövat på att tävla i för 4-5 år sen, så jag vet hur svårt det är. Även om de här kändisarna har legat i hårdträning i fem veckor så krävs det mycket mer än så för att lära sig den rätta hållningen i valsen, för att inte tala om höftrörelserna och de raka knäna i cha-cha, som man dessutom ska dansa i skyhöga stilettklackar om man är tjej. Det finns de som kan sånt här naturligt, men då man är vuxen så tar det ofta flera år innan det sitter någorlunda. Dessutom ska man se glad och obekymrad ut när man har fullt schå med att fundera över vilka steg man ska ta eller hur man ska röra på foten, höften, armarna, axlarna eller huvudet. Därför blev jag grymt imponerad av många av kändisarna som klarade det galant. Och Tone Bekkestad var nog favoriten.

Dansen verkar inte vara tillräckligt respekterad som sport men kanske är det på väg att bli ändring på det, kanske börjar ögonen öppnas lite på allmänheten och kanske börjar man inse vilken kroppskontroll, uthållighet och koncentration som krävs av de här atleterna som döljer sig under de lågt skurna skjortorna och avslöjande klänningarna (som oftast inte är något man skulle sätta på sig själv). Ikväll kommer en annan danstävling på TV och jag kommer att sitta klistrad. Denna gången är det också salsa med, härligt!

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home