Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

onsdag, maj 31, 2006

Min utopi-dag

Vaknar kl 6:00 på morgonen, totalt utvilad och pigg som en lärka. Stiger upp på momangen och gör mig iordning för dagen. Äter en nyttig och näringsrik frukost. Går en rask och energigivande promenad, det är en skön sommarmorgon, solen lyser och fåglarna kvittrar. Jag tar bilen till jobbet och behöver inte vare sig vänta på eller springa efter någon buss, och trafiken flyter på perfekt. Halv åtta är jag på plats på arbetet där jag ser ut över det glittrande havet. Hinner jobba undan massor av saker de första timmarna innan den värsta anstormningen kommer. Alla kollegor är på härligt sommarhumör och pratar, skrattar och tar alla problem med gott mod. Likaså jag. Alla personer som ringer mig under dagen är antingen såna som får mig på gott humör, som har yttepytteproblem som kan lösas på nolltid eller som löser mina problem. Alla mail som kommer är privata och roliga att läsa. Det kommer inte ett enda jobbmail på hela dagen och jag hinner en bra bit mot botten i min backlogg. Hinner tömma hela min inbox, göra alla saker på att-göra-listan och stänga alla mina "case" i vår casehanteringsapplikation. Inga nya kommer in. Klockan halv fem känner jag mig färdig och nöjd med uträttat arbete och åker hem. Det tar bara en kvart, inget stopp någonstans. Kliver innanför dörren till den välstädade lägenheten där alla papper ligger där de ska, det är nydammsuget överallt, ingen tvätt väntar på att tvättas, bli upphängd, struken, lagad eller vikt, ingen väska väntar på att packas eller packas upp, inga kläder väntar på att lämnas till klädinsamling, inga lådor väntar på att bäras ned till källaren/ut i skräprummet och inga tidningar väntar på att bli utburna till återvinningen. Själv är jag pigg och glad efter en inspirerande dag och ser fram emot kvällen. Sambon har lagat en god och hälsosam middag och väntar med dukat bord ute på balkongen där vi äter och tittar ut över sommarstämningen i folklivet på gatan och uteserveringarna. Efter maten åker porslinet ner i diskmaskinen omedelbums och köket är förstås lika skinande rent som alltid. Vi sätter oss i fåtöljerna på balkongen, dricker cappuccino och samtalar om hur dagen har varit. Lyssnar på någon bra skiva. Ingen dator eller TV, varken i vardagsrummet eller sovrummet, står på. De ringer från Tipstjänst och meddelar att jag just har blivit miljonär. Sedan hör flera gamla vänner av sig som jag inte pratat med på jättelänge och totalt har tappat kontakten med. Kl tio kryper jag ned i sängen med nya, sköna lakan, i det välstädade sovrummet där alla prylar är snyggt nedlagda i sina lådor och inte ligger framme och irriterar. Jag läser ett kapitel i en god bok och sedan somnar jag tryggt.

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home