Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

måndag, maj 15, 2006

Il Divo

Har ju glömt skriva att jag var på Il Divo för ett tag sedan. Ja, ni hörde rätt!
Tanken var att förkovra mig lite inom den mer seriösa musikgenren, fast på ett mer lättsmält sätt. Och vad tyckte jag då?
Jo, de här fyra sångarna, mest tenorer, är otroligt duktiga och skolade, och en del nummer var fantastiska, favoriten för mig var deras version av "Unchained melody". Maffigast var det när alla sjöng på en gång i olika stämmor och med starka röster. Men faktiskt så blev det lite för lättsmält ibland...
När de översätter vanliga popballader som "Unbreak my heart" och "Hero" till italienska och sjunger på operasätt känns det ungefär som när Lasse Stefanz eller Curt Haagers alltid gjorde om bra utländska poplåtar till svenska dansbandslåtar på 80-talet. Japp, det hade jag koll på minsann! Taxichaffissarna som körde skolbussen spelade alltid sån här musik. (Apropå det så var väl det roligaste ändå Bucks Fizz "Making your mind up" som med Curt Haagers blev "Du hänger väl med opp?".)
Nu lutar det åt en konsert med Göteborgs Symfoniker istället, eller varför inte Bocelli. Tips om en mycket duktig tjej som var "förband": Hayley Westenra. Vilken röst! Il Divos symfoniorkester var också kanon, men hördes för lite i mitt tycke!

4 Comments:

  • At 16 maj, 2006 13:55, Blogger Rex said…

    Nej det roligaste var "Sten & Stanleys" svenska versioner av Boney M:s "Daddy Cool" & "Marys Boychild"

     
  • At 16 maj, 2006 19:11, Blogger Maria said…

    Haha, vill minnas att jag hört även dessa ett antal gånger. Skulle vara grymt kul att höra igen!

     
  • At 16 maj, 2006 22:23, Blogger nyx said…

    hmmm du hade väl teaterkikaren med dig...
    ;-)

     
  • At 18 maj, 2006 20:29, Blogger Maria said…

    Njae, jag vet inte om jag tycker det är så läckert med såna som själva tror de är så himla läckra...

     

Skicka en kommentar

<< Home