Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

söndag, maj 14, 2006

Språkförbistring i Köpenhamn

Har just kommit hem från en jättehärlig helg i Köpenhamn!
En helt fantastisk stad som det är konstigt att man inte besöker oftare. Och det blir en hel del roliga språkmissförstånd. Vi började med en italiensk restaurang på fredagen, med dyra men maffiga pizzor. Servitören hälsade oss med något som lät som "tjena", vilket jag tyckte kändes lite märkligt då uttrycket hade en viss brist både på danska och elegans. Men lite senare kom jag på det: "Ciao"...
Efter en lång lördag på Ströget (många hundralappar senare...) satt det fint med en middag på Tivoli som stod i en helt otrolig blomsterprakt av tulpaner i alla tänkbara färger. Sen drog vi till en salsaklubb som var toppen! Kanske var det där den värsta språkförbistringen uppstod. Alla vet ju hur det är att försöka prata med någon på ett uteställe med hög musik, och speciellt om man dansar samtidigt. Tänk dig då att personen ifråga pratar danska och inte förstår att du inte förstår, detta uppblandat med lite namedropping av olika salsaband, salsaartister och salsalåtar. På spanska förstås. Förvirringen var total! I ett fall tog det en bra stund innan jag upptäckte att konversationsförsöket var på engelska...
Nästa helg väntar Budapest :)

4 Comments:

  • At 15 maj, 2006 09:36, Blogger zanza67 said…

    lät ju riktigt kul...så nu kommer det väl bli ännu gladare o mer högljutt i kontorslandskapet efter en sån lyckad helg...:)

     
  • At 15 maj, 2006 18:16, Blogger Drysen said…

    Köpenhamn är en härlig stad, särskilt på sommaren. Varje gång jag är där tänker jag på hur stor skillnad det är mellan Sverige och Danmark.

    Danmark känns mer "lössläppt". Mitt i köpenhamn på Ströget kan det ju stå nån kille och göra något hel konstigt, eller nån inlinare som kommer åkande och hoppar runt lite.

    I Sverige blir vi ju typ tjuriga och konstiga när nån gör något annorlunda, vilket är väldigt tråkigt tycker jag.

     
  • At 15 maj, 2006 21:42, Blogger Maria said…

    Zanza - nja, kan nog inte bli så mycket livligare än vad det är om vi ska kunna jobba :)
    Drysen - visst verkar det vara så, men man har ju lite svårt att tro på det. Det skiljer ju bara ett sund! Men jag har också intrycket att danskar är trevligare och goare, liksom. Och det var mycket lättare att bli uppbjuden på salsaklubben än här hemma :)

     
  • At 16 maj, 2006 10:02, Blogger zanza67 said…

    ska kolla salsa nästnästa helg...var visst träning både fredag, lördag o söndag på det stället...

     

Skicka en kommentar

<< Home