Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

onsdag, juni 14, 2006

Da Vinci-koden

Jag är väl inte direkt någon pionjär som tar mig till biograflokalen på en av årets varmaste dagar för att titta på den mest sedda filmen just nu: Da Vinci-koden. Det var dock trivsamt att det inte var så mycket folk i salongen och att man fick bra platser. Det finns en del att säga om denna bok/film/konspiration: När jag läste boken för något år sen var jag bara fast, sträckläste över en helg tills den var avklarad. Jag var otroligt imponerad av Dan Browns sätt att bygga upp spänningen och framförallt av all bakgrundforskning han gjort, och alla kopplingar mellan mysterier, symboler, myter och gåtor. Tyvärr kommer ju bara en bråkdel av detta fram i filmen, men jag tyckte ändå den var bra gjord. Men för er som blir fascinerade av allt som framkommer - om Maria Magdalena, Da Vincis målningar, alla platser, Prieuré de Sion, Opus Dei och historien om tempelriddarna, kyrkans mörkläggning etc så rekommenderar jag denna bok. Den är så full av fakta och efterforskningar att den tar en hel evighet att ta sig igenom, men sätter saken i ett helt annat ljus, dessutom med full respekt för de områden där Dan Brown kanske är något på spåret trots allt. Men i de flesta fall är det inte så. Det här med religion och religionshistoria är mycket intressant.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home