Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

måndag, juni 19, 2006

Midsommarsnaps

Ingen midsommar utan snaps. Eller? Hur som helst så är det ju roligt att ha lite olika sorter, men hemskans dyrt. Däremot brukar det inte vara så svårt att få tag på någon oansenlig, löjligt billig vodka om man åker utanför landets gränser. Här kommer två tips på hur ni gör en riktigt god hemmagjord snaps. Dock tänker jag inte tipsa om hur man gör vodkan själv :)

1. Blanda den billiga vodkan med torkad anis och fänkål, bara att hälla i från vanliga kryddburkar och låt dra minst i några dagar. Sila.
2. Stoppa i några citronklyftor i vodkan och låt dra några dagar. Sila.

Hur enkelt som helst! Och gott blir det också, den övre snapsen hamnade i min absoluta snaps-topp.

För min del blir det även ungersk pálinka med plommonsmak i midsommar. Det fick jag tips om att handla i Budapest, och det var spännande eftersom jag inte hade en aning om vad det var (likör, snaps eller vad?). Efter att ha slagit upp den här sidan lutar jag mot att det är snaps det rör sig om. Ska bli skoj att testa!

3 Comments:

  • At 20 juni, 2006 08:00, Blogger zanza67 said…

    brukar köpa de där 8 eller 12 packen på systemet...sen är det bara fördel om andra hittar ytterligare varianter...riktigt gott är det fast man skall ju inte dricka 8or direkt utan bara mindre mängder o testa riktigt mga...annars kan man bli föör pratig...:)

     
  • At 21 juni, 2006 22:16, Blogger Pia-Pralin said…

    hehe... jag blandar i goda karameller.. typ skumbanan.. låter det dra ett par dag.. voila... seg-go-snaps!!! :-)

     
  • At 25 juni, 2006 22:45, Blogger Maria said…

    8- och 12-pack är jättekul, man vill helst testa lite, lite av många olika sorter.
    Hahaha, skumbanan till färskpotatis, ja varför inte? Pálinkan var god, kan rapporteras :)

     

Skicka en kommentar

<< Home