Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

torsdag, oktober 20, 2005

Hos doktorn

"Jag ser här att du söker för oförklarlig trötthet?"
"Mm"
"Är det något du känner igen? Du kanske brukar lida av järnbrist eller så?"
"Ja, men det är inte det den här gången. Jag dricker Blutsaft."
"Okej. Röker du?"
"Nej"
"Dricker du?"
"Det blir väl sådär några glas vin i veckan, men oftast inte mer."
"Hmmm. Sover du dåligt?"
"Ja, jag kommer liksom inte i säng när jag borde och är väldigt trött på morgnarna och kan inte gå upp. Det drabbar hela min tillvaro - fritiden, arbetet, allt."
"Bloggar du?"
"Bloggar? Neeej, inte jag nej..."
"Du vet att det är skadligt?"
"Mmmm"
"Och att det kan inverka negativt både på ditt sömnbehov och dina kontakter med andra? Och ordningen där hemma?"
"Visst. Men jag är ingen bloggare."
"Första steget att komma tillrätta med ditt bloggande är att erkänna det för familj och vänner. Har de anmärkt något på dig på sistone?
Din sambo t ex?"
"Sambo - har jag en sambo?"
"Ja, det står i alla fall i mina papper. Tycker han att du försöker gömma undan bloggarna när han kommer?"
"Men han förstår ju inte, han är bloggabsolutist. Han förstår inte att man faktiskt kan behöva en blogg varje dag för att varva ned när man kommer hem."
"Så du erkänner alltså att du håller på med bloggning? Ligger det i familjen? Något som din mamma eller pappa håller på med?"
"Mamma håller på med lite tyngre grejer. Skriver böcker och...snyft....släktkrönikor. Och morfar också, så länge han kunde. Sen blev det för mycket och han klarade inte av det. Och...hulk...när jag var yngre skrev jag heta noveller till Mitt Livs Novell..."
Patienten är vid det här laget nära att bryta ihop.
"Ojojoj, det ser inte alls bra ut det här"
"Jag vet inte vad jag ska göra...jag kan inte sluta...varje dag hittar jag en tusen saker som jag vill skriva om och det ligger på hög därhemma. Jag kommer aldrig hinna färdigt! Och nu har de tagit fram alla bidrag till Melodifestivalen och då blir det ju massor som ska redogöras. Dessutom så hör jag en ny 80-tals-cover nästan varje dag som jag måste skriva ned. Det är min plikt att informera om detta hemska förfall! Och snart är det firmafest. Hur ska jag orka?"
"Har du funderat på att sluta någon gång?"
"Jag kan sluta när som helst, jag behöver bara bestämma mig."
"Så du har aldrig försökt då?"
"Ähum...näää...men det är inga som helst problem"
"Om du vill så kan jag skriva ut något som kan hjälpa dig lite på vägen.
Vi har t ex ett omvänt tangentbord här...och en bredbandsblockerare..."
"Neeeeej, neeej, neeej, det klarar jag bara inte...."
Patienten börjar svettas och andas mycket häftigt.
"Jaha, då är det väl inte så mycket att göra då. Du ska få lite sömnpiller så att du sover bättre."
"Tack, doktorn, då hoppas jag att det blir bättre".
"Ja. Vad har du för adress till den där bloggen sa du?"