Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

måndag, oktober 17, 2005

Telefonmarodörer

I Aftonbladet idag står det att det ska bli svårare för telefonförsäljare och att man ska kräva skriftliga avtal. Hurra! Kanske slutar det med att de ger upp och inser att det är lönlöst att hålla på och ringa när man ändå inte får lura någon. Finns det i ärlighetens namn en enda människa i det här landet som tänker "Vad bra, och jag som precis skulle gå ut och köpa tre par trosor/fem rakknivar/en prenumeration på en servis" en söndagskväll klockan halv nio, när man mätt och belåten efter en god middag sjunkit ned i skinnsoffan, med lite lagom vånda inför måndagen. Men ringer gör det, och motvilligt, eftersom man ser att numret slutar på 00, lyfter man på luren.
"Hej Maria, det är Peter"
Redan här börjar jag ana oråd. De Peter jag känner skulle inte ringa mig och bara säga "Peter" utan att det var åtföljt av ett efternamn eller ett ärende. Jag har ingen så nära vän som heter Peter så att jag skulle förväntas att med en gång härleda rösten till personen. Dessutom känner jag naturligt agg mot folk som använder mitt förnamn bara sådär, utan att känna mig. Den här killen har nollkoll.

Han vet nämligen inte att jag är gulgrön. Det fick jag lära mig en gång i ett personlighetstest jag gjorde på en jobbkonferens. Man fick svara på en massa frågor där olika egenskaper sattes emot varandra och då skulle man kryssa för vilken som passade sämst och bäst. Sen matade de ner det här i datorn och så kom diagnosen: Jag är gulgrön, eller som det heter, en Inspirerande Hjälpare. Och jag fick en hel mapp med tips på hur jag skulle vara i olika situationer mot människor som hade andra färger. Det finns tom en sida med hintar om hur man ska vara mot mig. Och där står det klart och tydligt: "Presentera ditt ärende mjukt, utan hot och med ett ärligt uppsåt", "Precisera vad var och en ska göra tydligt och helst skriftligt" och "Prata om henne, om hennes mål och om vad hon tycker är stimulerande" och allt detta lyckas Peter, om han nu ens heter så, bryta emot med bara en enda mening. Det är klart som korvspad att jag inte ska ha fem par sockor med randiga fårmotiv idag heller.

(Citaten kommer från resultatet av IPU Profilanalys©)