Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

onsdag, oktober 19, 2005

Melodifestivalrelaterat I-landsproblem

Idag har jag ett riktigt insnöat I-landsproblem, men icke desto mindre är det något som jag funderar över. Varför tar det alltid så lång tid efter melodifestivalen tills de börjar spela låtarna på radion?

Jag är en av få människor som erkänner att jag tittar på melodifestivalen. Jag förstår inte vad som är så fel med det - lyssna på Papa Dee, Camilla Brinck, BWO och Caroline Wennergren från årets festival, eller Danmarks och Ungerns bidrag i den internationella finalen i år. Det är verkligen inte förutsägbar schlager. Det är mångfald och det är bra. Är man musikintresserad är det synd att missa helt enkelt, för det finns alltid något man tycker om (långt ifrån allt dock). Och i den internationella finalen är det otroligt intressant och fascinerande med alla folktonsinslag från andra länder. Det har ju blivit jättekul sedan alla östländerna kom med och rörde om lite grann i det trista smörsångarmjäket som var förut.

Härom dagen var jag med i Radio Citys musikundersökning, och då hade de med Danmarks underbara reggaedoftande bidrag med Jakob Sveistrup, som jag undrat varför den inte blev en hit i Sverige. Tydligen för att den inte börjat spelas förrän nu, fem månader senare. Jag gav den i alla fall högsta poäng, och hoppas att jag får höra lite mer av denna goa röst framöver.

Inför nästa år så tycker jag det ska bli mycket skojigt med Electric Banana Band, Günther och Björn Kjellman. Har man verkligen råd att missa detta?