Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

tisdag, oktober 11, 2005

Tidsoptimist

Idag är jag trött. Igår så upptäckte jag att det fanns en 80-tals-låt som jag inte hade koll på så jag blev tvungen att dyka ned i min sockerlåda med inspelade Tracks från 1986 och framåt (runt 91 så gav jag väl upp). Visste ni förresten att Kassett är ett av de mest felstavade orden? 128 kassetter senare fick jag förlika mig med tanken på att jag nog inte hade just den låten inspelad, och då hade klockan förstås passerat läggdags för längesen. Varför börjar man alltid aktivera sig efter tio på kvällen när man borde lägga sig? Sen är det samma visa på morgonen - man ställer klockan på sex i en ambition att verkligen komma tidigt till jobbet, men man orkar ju inte så man sover en stund till, vilket gör att man kommer upp senare, dyker upp senare på jobbet och därmed kommer man också hem senare vilket gör att man sätter igång sina kvällsprojekt senare så att man kommer i säng senare, igen. Och då hade det ju varit mycket smartare att man hade satt klockan lite senare från början, så man hade fått sova lite längre utan att bli störd av en snoozande väckarklocka och därmed varit lite piggare på kvällen. Och nu när jag skrivit detta börjar klockan närma sig 11...

Annars så är väl dagens glädjeämne att jag hittade en parkering med en gång när jag kom hem från en kompis vid nio ikväll, och jag lyckades fickparkera på första försöket! Totalt brukar letande och parkerande (om det rör sig om fickvarianten) ta för mig en ungefärlig halvtimme om det är sent på kvällen, och i bästa fall har man då hittat en plats där man inte upptäcker dagen efter att det kostade 500 spänn att stå. De är väldigt bra på att ändra förbudsskyltarna häromkring på gatorna. Helt plötsligt en dag, vilken som helst, så är det totalt lagvidrigt att stå någonstans där man alltid har fått stå förut vid den tiden. Kan föreställa mig hur snacket går på trafikkontoret - "Hörni, nu är det lite dåligt med pengar igen till isröjningen på spårvagnsspåren. Kan ni gå ut och flytta lite skyltar någonstans"? (Det är allmänt känt att Göteborgs spårvagnar inte klarar av det kalla klimatet eftersom de är tillverkade i något medelhavsland). Man kan inte låta bli att undra hur de jobbar, de som sopar gatorna. Är det så tråkigt att de behöver byta dagar för att få lite omväxling? Lite mer spännande att sopa Storgatan på onsdagsförmiddagar, tisdagsnatten var ingen hit, då är det mycket roligare på Avenyn...

1 Comments:

  • At 12 oktober, 2005 19:57, Blogger Drysen said…

    Det är riktigt konstigt att man blir pigg efter klockan 10 =/ Har inte sovit ordentligt på ett tag nu, sätter också min klocka på snooze och det tar ungefär 40 minuter innan jag får tillräckligt mycket krafter att gå upp. Eller snarare upptäcker att klockan är så mycket och får panik och springer runt som höna.

     

Skicka en kommentar

<< Home