Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

söndag, oktober 09, 2005

Vuxenpoäng

En riktigt trist regn-dag, precis vad som behövdes idag. Någonting gör att jag känner mig pigg fastän jag är jättetrött och därmed har jag sovit oroligt hela morgonen. Härom dagen hörde jag talas om något som hette Floating - en timme i en sådan tank sägs kunna ersätta flera timmars sömn. Det skulle jag behöva nu! Har bl a ätit chips och Aladdin-hjärtan till frukost – det hör till en sån här dag. I kylen väntar pizza till lunch. Sambon väntas hem imorgon från en kickoff, i Katalonien...

När jag var liten så hade alla tjejer en ”Mina Vänner”-bok. Ni vet, en sån där där man kan läsa helt fantastiska saker som:
Min högsta önskan: ”Att bli gift”
Jag avskyr mest: ”Jordbävningar, vulkanutbrott och äggstanningar”
Den bästa pop-grupp jag vet: ”The Pinks”
Mitt favorit-TV-program: ”Razzel”
För att inte tala om killen som skrev (bokstavsgrant)
Min högsta önskan: ”Att bli bilmikaniker”
Och på nästa rad
Vad jag helst vill bli: ”Polis”

För några år sedan kom någon på den underbara idén att göra en sån här för vuxna, och den boken har jag. Det roligaste med den är att man får räkna ut hur många vuxenpoäng man har, och enligt denna bok så hamnar jag under definitionen ”Mamma M (mogen)” med hela 30 poäng. Av de som skrivit i boken så är det bara en person som fått mer vuxenpoäng än jag, men med sina 45 så har hon ett gott försprång. Poängen samlar man genom att kryssa för saker som celluliter, diskmaskin, vinylfest, kombi, parmiddag, vinprovning, rabattkupong och buggkurs. Och så förstås de obligatoriska gift/skild/förlovad/barn. Livet ändrar sig fastän man inte tänker på det. För fem år sen hade jag aldrig varit på vinprovning (möjligen drack jag någon gång vitt vin blandat med fruktsoda), hade inte hus, jobb, visitkort eller lån och hade inte heller varit på konferens. Inte hade jag diskmaskin eller ägnade mig åt parmiddagar heller, men om man drar av dessa poäng så hamnar jag ändå inom ramen ”vuxen”. Det är väl bara att gilla läget, helt enkelt, och på frågan om det går utför eller uppför så svarar jag definitivt: Uppför!