Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

söndag, januari 29, 2006

Grejer

Engelskan har ett bra uttryck "Have a thing for something", den bästa svenska motsvarigheten är väl helt enkelt att "ha en grej för något". Jag kom att tänka på vad mycket saker man har haft en grej för, under varierande lång tid, genom åren. I ungefärlig tidsordning: Dockor, klippdockor, hopprep, twist, bokmärken, knyppling, spela piano och flöjt, körsång, filmisar, pysslisar (såna där S som man kunde kroka i varann), hjulningar, simning och snurra på stänger. Tom friidrott och bordtennis hade jag snabbt övergående intresse i. Senare blev det förstås MUSIK (på 80-talet), disco, sy kläder, kompisar, killar, shoppa och bio. Då datorn kom fick man intresse för att surfa, göra hemsidor, maila, chatta och skriva noveller. Strax innan 30 exploderade det dock för min del och efter det har jag haft massor med "grejer": Olika pardanser, matlagning, choklad, vin, ost, yoga, golf, power-walking, löpning, badminton, språkvetenskap, gammal jazzmusik, göra egna kort och julkort, pussel, Harry Potter-böckerna, Soduko och Kakuro och så sist men inte minst: blogga. Det har varit många nya intressen varje år sedan 1999 faktiskt. Nästa grej jag tror att jag kommer få en grej för är nog tango. Den kursen börjar på onsdag. Men innan dess ska jag på vin- och chokladprovning :)