Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

onsdag, januari 18, 2006

Synestesi

För ett tag sedan så gjorde jag ett inlägg i bloggen angående att mina veckodagar har färg. Det är inte det enda som har färg för mig - det har även namn, siffror, olika dansstilar mm. Nu så har min sambo hittat information på nätet som talar om att jag har något som kallas för synestesi. Så om det var någon som sorterade mig i facket "halvgalen" när jag skrev det här inlägget så är det nu motbevisat. Här finns mer info. Det lustigaste är nog att mina fredagar är gula med orangea ränder.
Kanske har detta att göra med att jag när jag var yngre, till mina kompisars stora glädje, kom ihåg precis vilka datum vi hade varit ute och vad jag hade haft på mig då, flera år efteråt. Jag kan faktiskt fortfarande komma ihåg fragment av detta: Den 28/1-89 när vi var på Lili & Susie i Överlida så har jag en bestämd känsla av att jag hade rött & vitt på mig - det blir rött & vitt i mitt huvud när jag tänker på detta, och den 19/11-88 på Mikael Rickfors hade jag helsvart. Den 10/9 är jag helt säker på att jag hade en rödvit-randig tröja och röd vid kjol med hängslen. Jag skojar inte, detta finns i mitt huvud. Och nu har jag äntligen fått klart för mig att det är fullständigt normalt.

5 Comments:

  • At 19 januari, 2006 16:17, Blogger Frk Fleggman said…

    Wow. För mig är alla dagar svarta utom sön- o helgdag som är röda dagar ;-).

     
  • At 19 januari, 2006 21:10, Blogger Maria said…

    Hihi, ja det kanske är en form av synestesi det också :)

     
  • At 20 januari, 2006 10:36, Blogger Roger said…

    Intressant!
    Jag har samma funderingar kring kalenderåret, fast det handlar om former istället för färger...det är som om...äsch jag förklarar mer på min blogg.

     
  • At 22 januari, 2006 19:08, Blogger vaskrensarn said…

    Överlida. Vilka minnen. Jag var nog där senast 1987. Har för mig att inredningen var som en sydländsk bordell.

     
  • At 22 januari, 2006 21:02, Blogger Maria said…

    Tja, nu vet jag ju inte hur en sydländsk bordell ser ut men jag kan nog tänka mig att det är något åt det hållet. Har för mig att det var röda, böjda skinnsoffor och små bås man satt i. Och väldigt dämpad belysning förstås...

     

Skicka en kommentar

<< Home