Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

måndag, mars 13, 2006

Tidsoptimist

Jag är tidsoptimist, och totalt obotlig, vilket jag bevisar om och om igen. Jag har mina stunder och det är fantastiskt när det inträffar något enstaka tillfälle då jag känner mig planerad, genomtänkt och ostressad. Men oftast inte. I helgen var jag gräsänka och skulle bjuda två vänner på middag, TVÅ stycken. Det är ju bara dubbelt så många som mig själv, förutom mig själv. Jag klarade mig någorlunda helskinnad genom städning, plockning, dammsugning, löprunda, tvätt och inhandling, MEN: Givetvis händer det där oundvikliga som alltid händer. Denna gång tog det formen av att jag mitt i matlagningen, en kvart innan de skulle komma, upptäckte att jag glömt att köpa smör! Måste till affären igen. Allt fallerar, och sista maskinen tvätt måste hängas upp. Jag är stressad och glömmer göra ris till maten, hinner göra förrätt först när fisken är nästan klar vilket gör att den i sin tur blir kall medan vi äter förrätten och måste värmas igen. Sen glömmer jag att skiva avokadon (som hittas i kylen senare på kvällen) på fisken när den är färdig och citron stod det visst något om ja...som tur är håller en av väninnorna ordning på mig, detta är hon mycket van vid. Hon skär sallad, skedar getostmousse och öppnar vinflaskor. Och det gör väl inget egentligen, men det skulle vara så skönt om man kände att allt var färdigt och man kunde slappna av när middagsgästerna kommer någon gång. Vad är mitt problem? Är jag hopplös? Gammal? För stressad? För tankspridd? För trött? Jag vet inte, men ibland är man bara trött på sig själv. Kan tillägga dock att kvällen blev väldigt lyckad och maten trots allt blev god =) (och vinet var förstås också väldigt gott)

4 Comments:

  • At 14 mars, 2006 09:52, Anonymous Anonym said…

    Hahaha så härligt! Det är alltså fler än jag som känner så där ibland...

    Men detta med avokoado. Varför äter man det över huvud taget? Den smakar ju väldigt lite och har väldigt..speciell...konsistens....min fru & dotter äldskar det, medan jag gör allt för att (osynligt) peta undan avokadobitarna ... :-)

     
  • At 14 mars, 2006 20:29, Blogger Maria said…

    Har du testat guacamole? Det är mums! Det finns en jättebra mix man kan köpa som man bara blandar med avocado. Men om man äter avocado som den är måste man ha salt till tycker jag, annars smaker det inget. Om du peter bort avocadobitarna hoppas jag de kommer din familj tillgodo för de är eftertraktade :)

     
  • At 20 mars, 2006 16:11, Anonymous Anonym said…

    Du är tidsoptimist!!!

    Dagen innan ska detta vara klart:
    Städningen, inhandlingen, bordet ska vara färdigdukat, den mat som kan förberedas ska vara klar, du ska ha bestämt vad du ska ha på dig, strykit kläderna

    Aktuella dagen:
    Kontrollera att allt finns hemma. Skriv en lista i vilken ordning saker o ting ska göras (öppna vinet, koka riset, etc)
    När gästerna kommer så är allt klart och du kan bara göra den sista fixen med maten.

    Låter det som en utopi? Ja för jag har aldrig lyckats med detta heller för jag är som du en obotlig tidsoptimist så det blir alltid jäktigt på slutet. Men det lustiga är att det blir det även om man har massor med tid...
    men som tur var har jag en man som är mer tidsrealist

    Ett tips: Bjud inte in till fixad middag utan bjud in vännerna att tillsammans fixa middag!

    Avokado är jättegott, speciellt guacamole. Fick guacamole blandad med kräftstjärtar till fisk o potatis. Mmmmmmm vad gott!

     
  • At 21 mars, 2006 20:23, Blogger Maria said…

    Tack för alla tips, ja, det låter som en utopi :)
    Speciellt det man ska göra dagen innan - vanligtvis betyder det fredag, då man kommer hem vid sextiden och är halvdöd efter en vecka på jobbet. Men precis som du har jag en mer realistisk man i närheten så saker och ting brukar gå bättre bara han är hemma. Jag erkänner...

     

Skicka en kommentar

<< Home