Iaia och livet

37-årig göteborgska som är nyfiken, busig och tankspridd. Bloggar inte så aktivt just nu. Jag gillar: språklig humor, att dansa - framförallt salsa, musik - helst sådant som låter 80-talssynth, indiepop, latin och jazz, diskussioner om livet, att läsa böcker och att se Vänner på TV.

torsdag, juli 27, 2006

Foppa-toffeln


Under min sköna, somriga jämtlandssemester (vädret har varit kanon
sen vi kom hit sent i lördags och hela Östersund har Storsjöyra och visar upp
sina bästa sidor) har jag lagt märke till ett fenomen: Foppa-toffeln! Det är
en toffel med hål som finns i alla möjliga färger alltifrån illgrönt till lila och knallrosa, och som folk faktiskt går omkring i på stan. Idag såg jag en hel familj i Foppa-tofflor i olika färger. De säljs, som original eller kopior, i åtskilliga skoaffärer och skyltas överallt. Det verkar helt klart vara sommarens fluga här i Östersund. Det handlar alltså om en toffel som Foppa har importerat från Canada och som jag aldrig någonsin, innan i söndags, hade sett. Jag vet inte ens om de finns i Göteborg. Originalet heter Croqs och då får man punga ut med 699! spänn för ett par såna här tofflor. Men det kryllar av kopior för under 200. De verkar jättesköna och smidiga att ha när man jobbar i trädgården så kanske åker ett rosa eller blått kopie-par med hem, vi får se. Men jag lär nog inte synas på stan med dem :)

9 Comments:

  • At 28 juli, 2006 08:31, Blogger Frk Fleggman said…

    Dom är verkligen gräsligt fula! Borde förbjudas på offentlig plars.

     
  • At 28 juli, 2006 12:25, Blogger nyx said…

    jo då, finns på Team Sportia i Nordstan... fula som stryk om du frågar mig.

     
  • At 28 juli, 2006 20:32, Blogger Pia-Pralin said…

    ehhh.. allså jag såg en tjej på restaurang i sånna där.. inge fin skor tycker jag.... men så är jag ju inta 100% inne heller.

     
  • At 28 juli, 2006 22:59, Blogger zanza67 said…

    all respekt för foppa men är det fort. ngn som köper dessa tofflor o är de sköna att ha på fötterna?....

     
  • At 29 juli, 2006 07:48, Blogger Vild-hallon said…

    Ruggiga!

     
  • At 29 juli, 2006 19:35, Blogger Drysen said…

    Tycker dom är hur fula som helst!!

     
  • At 04 augusti, 2006 13:21, Blogger Shirika said…

    ...... ja.
    Se min kommentar i bloggen bara: http://shirika.blogspot.com/2006/08/pissklkar-i-neon.html
    Håller med dig; ett par kopior för 199:- att ha i trädgården - ja. Men... *hurr*

     
  • At 05 augusti, 2006 16:53, Blogger Maria said…

    Hann se att de fanns i ett skyltfönster i en sportaffär här i Gbg, men hittills har jag inte sett en enda person som har dem på sig på stan. Ska bli intressant att se om den flugan sprider sig hit. Tydligen tog populariteten för dessa fart när Britney Spears sågs i ett par såna. Helt otroligt vilken inverkan sånt kan ha!

     
  • At 07 augusti, 2006 08:42, Anonymous Anonym said…

    Dom finns överallt här också. Och jag tror att vi om ett par år minns tillbaka till toffeltiden på samma sätt som pannbanden, de smala läderslipsarna och Susanne Lanefälts "kniiip" på 80-talet

     

Skicka en kommentar

<< Home